Upadłość biur podróży nie jest dziś rzadkością – nawet te działające kilka lat na rynku, z dobrą renomą i, wydawałoby się, ze świetną kondycją finansową mogą nagle zbankrutować. Nie ważne czy dobrze widoczne w reklamach telewizyjnych i na tabloidach, nie warto też patrzeć w ilu gwiazdkowym hotelu proponują pobyt i jaką klasą przelot. Obietnice biura podróży mogą okazać się bujdą! Co gorsza zawikłane regulaminy i umowy mogą wprowadzić w błąd, a wakacje mogą zamienić się w koszmarną męczącą przepychankę z firma która obiecywała nam wymarzony urlop.
Jak w śród oszustów lub nie stabilnych firm znaleźć dobre biuro podróży?
- O stabilności i dobrej sytuacji biura świadczą informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych, składanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
- Pierwsze miejsce, gdzie powinniśmy sprawdzić biuro podróży to Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Sprawdzimy tu czy biuro jest zarejestrowane, czy nie toczy się jakieś postępowanie wobec biura i czy przypadkiem nie zostało wykreślone z rejestru. Te istotne dane znajdziemy w IV Dziale ewidencji: Informacja o zakazie prowadzenia działalności objętej wpisem do rejestru oraz o wykreśleniu z rejestru na wniosek przedsiębiorcy. Jeśli biuro będzie wykreślone czy też jeśli została podjęta decyzja o wszczęciu postępowania, powinniśmy szukać innego biura.
- Na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) znajdziemy informację o tych biurach, które prowadzone są w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Warto tu zaglądnąć i sprawdzić touroperatora - czy jego wpis jest aktywny, czy nie wszczęto wobec niego postępowania upadłościowego i kto posiada pełnomocnictwo do dokonywania czynności prawnych w jego imieniu.
- Trzeba zwrócić uwagę na wysokość gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej, która ustalana jest na podstawie przychodów firmy z imprez turystycznych. Gwarancja to kwota, do jakiej odpowiada ubezpieczający w wypadku konieczności pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju lub konieczność zwrotu klientom wpłat za niezrealizowaną usługę. Oczywiście gwarancja jest uruchamiana w wypadku, kiedy biuro ogłasza niewypłacalność.
- Kolejnym wyznacznikiem sytuacji firmy może być opinia rynku i klientów biura. Można sprawdzić ile nagród konsumenckich zdobyła dana firma. Jakie opinie ma w Internecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz